Bezlepková diéta

bezlepková diéta

Bezlepková diéta predstavuje typ stravovania pre ľudí trpiacich neznášanlivosťou lepku. Ľudia s touto „anomáliou“ sa nazývajú celiatici. Slovo celiakia pochádza z gréckeho slova koliakos, čo v preklade znamená črevné ťažkosti. Celiakia sa ako autoimunitné ochorenie začala popisovať v druhej polovici 2 storočia n.l. antickým lekárom Galénom. Bezlepková diéta ako spôsob stravovania pre ľudí trpiacich celiakou je preukázaná už od roku 1950.

Čo to vlastne celiakia je? Toto autoimunitné ochorenie je vyvolávané neznášanlivosťou bielkovín obilnín, predovšetkým pšenice, jačmeňa, raže, ovsa. V nich je totiž prítomný glutén, inak povedané lepok, ktorý spôsobuje najmä ťažkosti v oblasti tenkého čreva. Celiakia je zväčša dedičná a často sprevádza človeka celý život. Je preto nevyhnutné ju včas podchytiť, aby ste sa mohli zbaviť svojich tráviacich ťažkostí.

Dôležitá informácia je tiež to, že bezlepková diéta nie je liečbou. Prakticky len obmedzujete potraviny s obsahom lepku alebo ich nahrádzate bezlepkovými alternatívami potravín. Tým sa vyvarujete tráviacim a črevným ťažkostiam, ktoré sa spájajú s konzumáciou lepku. Ide teda len akúsi formu prevencie, ktorú však dlhodobým dodržiavaním môžeme považovať za úspešnú alternatívu liečby. K skutočnej liečbe sa však ešte výskumom nedostalo.

Bezlepková diéta príznaky

Príznaky bezlepkovej diéty spočívajú predovšetkým v tráviacich ťažkostiach. Je to spôsobené tým, že ľudia s neznášanlivosťou lepku ho nedokážu tráviť. Tým pádom vám konzumácia potravín s obsahom lepku spôsobuje tráviace ťažkosti ako napríklad nadúvanie, nepravidelná stolica, alebo naopak hnačky. Častý je aj úbytok hmotnosti, únava, nevoľnosť, problémy metabolizmu a u detí často aj poruchy rastu.

Hlavnými príznakmi sú tie, ktoré sa prejavujú priamo v tráviacom trakte. Avšak vyskytujú sa aj iné problémy spojené napríklad s lámavosťou kostí, absenciou menštruácie, nedostatkom vitamínov, či minerálnych látok. Pokiaľ sa tieto príznaky včas nepodchytia môžu sa potom zmenšovať, až úplne vyhladzovať črevné klky v tenkom čreve. To spôsobuje slabé vstrebávanie živín, čo vedie až k podvýžive organizmu a s tým spojenými tráviacimi ťažkosťami.

bolest_brucha

Okrem už spomínaných príznakov sa tiež často objavujú aj mnohé ďalšie ako napríklad: vypadávanie vlasov, lámavosť nechtov, bledosť, vyrážky, bolesť kostí, opuch a množstvo ďalších. To, že sa vám tieto príznaky objavia, nemusí vylúčene okamžite znamenať, že máte celiakiu. Avšak minimálne by ste mali spozornieť. Celiakia príznaky totiž signalizujú určitý nepomer vo vašom tele a najmä vo vašom trávení, ktorý spôsobuje množstvo zdravotných ťažkostí.

Celiakia má tri rôzne formy. Rozdeľujeme ju na klasickú, symptomatickú a subklinickú. Prejavy sú rovnaké, ide predovšetkým o už spomínané poškodenie sliznice tenkého čreva. Okrem tohto rozdelenia sa ešte objavuje aj potenciálna forma celiakie. Tá je väčšina diagnostikovaná náhodou. Sliznica sa javí nepoškodená, avšak pri inom vyšetrení sa môže nájsť táto forma celiakie.

Pokiaľ sa u vás prejavujú tieto príznaky, ideálne by ste mali navštíviť gastroenterológa. Ten vám spraví konkrétne vyšetrenie a zistí, či vaše telo naozaj má problémy s trávením lepku. Štandardné vyšetrenie u lekára totiž netestujte na neznášanlivosť lepku. Pokiaľ sa vám diagnóza potvrdí, bude vám nastavená bezlepková diéta a budete si taktiež môcť nakupovať potraviny na predpis.

Bezlepková diéta u detí

U detí sa celiakia väčšinou prejavuje už v skorom veku. Často sa tak deje pri prechode dieťaťa z materského mlieka na normálnu potravu s obsahom lepku. Pokiaľ sa nepodchytí celiakia u detí včas môže to súvisieť predovšetkým s poruchou rastu a vývoja. Väčšinou sú tieto deti potom menšieho vzrastu, ale môžu mať aj rôzne emocionálne problémy.

Príznaky sú u detí vo všeobecnosti rovnaké ako u dospelých. Náročnejšie je však nasadenie správnej bezlepkovej diéty. Deti sú totiž vo fáze, kedy dospievajú a potrebujú pre rast vyváženú stravu. Je preto veľmi dôležité dohliadať na správnu skladbu potravín a zároveň docieliť obmedzenie, až kompletné vynechanie lepku z jedálnička.

Dávajte si tiež v tejto súvislosti pozerať nielen na potraviny, ktoré neobsahujú lepok, ale aj ich výživové hodnoty. Bezlepkové potraviny majú totiž niekedy oveľa väčší podiel cukrov a tukov, čo tiež nie je pre správny vývoj dieťaťa optimálne. Je veľmi dôležité, aby ste teda určite bezlepkovú diétu pre deti nenastavovali amatérsky, ale spoľahli sa na rady odborníka. Stravovanie detí je totiž ešte omnoho komplikovanejšie ako u dospelého človeka.

Test na celiakiu si môžete urobiť aj doma, avšak je dôležité aby ste, najmä pri deťoch, diagnostikovali správne. Je to veľmi dôležité pretože vývin detí priamo súvisí aj s dostatočne výživnou stravou. Problém môže nastať vtedy, pokiaľ len na základe svojich predpokladov nastavíte bezlepkovú diétu pre zdravé dieťa. Môže to mať priamy vplyv na jeho vývoj a viac mu uškodíte ako pomôžete.

Bezlepková diéta a alkohol

V rámci problematiky bezlepková diéta a alkohol ešte stále nenašli odborníci výsledný verdikt. Čo sa týka literatúry, tá sa prikláňa predovšetkým k názoru, že by ste sa alkoholu mali vyvarovať, prípadne si dopriať len minimum vína. Alkohol ako taký je pre telo nepriaznivý. Pre ľudí, ktorí majú neznášanlivosť na lepok majú alkoholické nápoje ešte omnoho negatívnejšie účinky. Existujú však aj určité bezlepkové varianty, resp. nie každý alkohol obsahuje lepok.

alkohol

Dbajte však na to, aby ste pili alkohol vždy s rozumom. Záchranu pre väčšinu celiatikov predstavuje červené a biele víno, ktoré prirodzene neobsahujú alkohol. Čo sa týka piva, to je už pre ľudí s neznášanlivosťou lepku trochu náročnejšie. Normálne pivo obsahuje lepok, avšak v súčasnosti už existujú bezlepkové alternatívy, ktoré sú takmer na nerozoznanie od klasického piva.

Takisto je pre celiatikov vhodné aj šampanské a šumivé víno. Rum je špecifický alkoholický nápoj. Klasická varianta rumu je bezlepková, avšak niektoré korenené tmavé druhy môžu lepok obsahovať. Predtým ako sa rozhodnete požiť nejaký alkoholický nápoj by ste si mali pozorne prečítať zoznam alkoholu bez lepku, ktorý obsahuje rôzne druhy alkoholov a ich obsah lepku. Mali by ste si vyberať kvalitný bezlepkový alkohol a piť ho v normálnom množstve.


Bezlepková diéta recepty

Bezlepková diéta vo všeobecnosti nemusí znamenať, že vaše jedlo bude striktne nastavené. Aj ľudia s takýmto obmedzením môžu skúšať množstvo zaujímavých, kreatívnych a hlavne chutných receptov. Veľkou výhodou je najmä to, že trh sa neustále obohacuje o rôzne bezlepkové alternatívy klasických jedál obsahujúcich lepok. Vďaka tomu si aj s celiakiou môžete dopriať široké spektrum rôznych chutí.

Vďaka tomu môžete aj bezlepkovo jesť veľmi chutne. Pri receptoch si však dávajte pozor, aby ste naozaj použili len potraviny, ktoré lepok neobsahujú. Preto by ste mali čítať zloženie produktov a nakupovať certifikované kvalitné potraviny. Také nájdete najmä v bio obchodoch, ale dnes už aj klasické potravinové reťazce ponúkajú solídny výber.

Z takýchto potravín si potom môžete vytvoriť chutné sladkosti ako napríklad Medovo orechové marlenka guličky, či čokoládové brownies. Môžete byť kreatívny aj v oblasti slaných jedál napríklad karé v marináde alebo slané muffiny. Veľmi dobré je tiež niektoré klasické recepty skúsiť prerobiť na bezlepkovú verziu. Vaša kuchyňa môže byť aj naďalej kreatívna, voňavá, chutná a navyše aj bezlepková.

Bezlepková diéta vhodné potraviny

Lepok obsahujú predovšetkým obilniny, ale aj rôzne ďalšie klasické potraviny z nášho jedálnička. Veľmi dôležité je nahradiť najmä obilninovú zložku potravy správnou bezlepkovou alternatívou. Je to dôležité už len preto, že z obilnín sa produkuje veľké množstvo ďalších potravín, pretože sú základnou ingredienciou. Poďme sa teda spolu pozrieť na to, čo by ste určite mali zaradiť do svojho jedálnička.

Základom bezlepkovej stravy sú potraviny vyrobené z prosa, ryže, zemiakov, či kukurice. Nemusíte sa však báť ani mäsa, mlieka, vajec, pohánky, medu, kávy, či čaju. V tomto ohľade sa váš jedálniček výrazne nezmení. Veľmi dôležité je však poznamenať, že by ste si pri každom produkte mali čítať zloženie. Lepok sa môže vyskytnúť aj v potravinách u ktorých by ste to nečakali a preto je veľmi dôležité aby ste vyberali starostlivo.

bezlepková diéta

Potraviny, ktoré sú bezlepkové by mali byť podľa zákona označené bezlepkovým symbolom. Rozdeľujeme dve skupiny označení. Prvou skupinou sú bezlepkové potraviny, ktorých najčastejším symbolom označenia je preškrtnutý pšeničný klas. Potraviny, ktoré sú takto označené spĺňajú prísne pravidlá a teda skutočne neobsahujú lepok. Na obaloch potravín, ktoré prirodzene lepok neobsahujú tento symbol môže, ale nemusí byť.

Druhou skupinou potravín sú potraviny s nízkym až minimálnym obsahom lepku. Toto označenie sa používa pre potraviny, ktoré obsahujú 1 alebo viac zložiek zo špeciálne upravených obilnín. Obsah lepku môže byť najviac 100 mg v 1kg. Takéto označenie môže byť veľmi prínosné pre začiatočníkov v oblasti bezlepkového stravovania.

Bezlepková diéta zakázané potraviny

O potravinách, ktoré sú pri bezlepkovej diéte ideálne sme si už povedali. Akým potravinám by ste sa však naopak mali vyhýbať? Určite medzi takéto potraviny patria takmer všetky obilniny. Vyhýbajte sa preto určite obilninám ako pšenica, raž, jačmeň, ovos. Tiež sa vyhýbajte potravinám vyrobených z týchto obilnín ako napríklad múka, či chlieb. Tiež by ste sa mali vyhýbať rôznym cereáliám ako sú cornflakesy, či musli.

Veľký pozor by si celiatici mali dať aj na mäsové výrobky, ktoré sú upravované konzervovaním, mrazením, či rafinovaním. Medzi takéto patria napríklad párky, paštéty, mäsové konzervy a podobne. Ako sme už spomenuli tiež je veľmi dôležité vyhýbať sa alkoholickým nápojom s obsahom lepku, ale aj rôzne náhrady kávy sú často s obsahom gluténu.

Taktiež môže lepok obsahovať aj korenie, či napríklad prášok do pečiva. Vyvarujte sa tiež horčice, kečupov, tatárskej omáčky, bujónov. Medzi zakázané potraviny patrí aj obrovské množstvo sladkostí ako napríklad zmrzliny, karamelky, či čokoládové krémy. Vo všeobecnosti platí, že by ste si pri diagnostikovaní celiakie mali dať veľký pozor na skladbu vášho jedálnička a hlavne sa dostatočne informovali a povolených a zakázaných potravinách.

Pokiaľ vám článok priniesol nové a zaujímavé inšpirácie, určite sa s nami podeľte o vaše skúsenosti do komentárov. Vyskúšajte bezlepkové recepty a naučte sa o celiakii viac.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *