Bezlaktózová diéta (laktózová intolerancia)

bezlaktózová diéta

Posledná aktualizácia článku prebehla: 16. septembra 2019

Bezlaktózová diéta je pre ľudí s laktózovou intoleranciou nevyhnutnosť. Reakcia na niektorú zložku mlieka sa však môže u jedinca objaviť kedykoľvek behom života. Môže ísť o samostatný zdravotný problém ale taktiež môže byť laktózová intolerancia aj sprievodným javom iných ochorení. Príznaky môžu byť rôzne a dokonca môžu mať aj rôznu intenzitu. Od miestneho podráždenia môžu vyvolať až anafylaktický šok, preto treba byť aj v rámci tohto ochorenia veľmi opatrný.

Pokiaľ neviete čo to je laktózová intolerancia, ide o neznášanlivosť laktózy, ktorá sa prejavuje množstvom tráviacich problémov.vzniká v dôsledku nedostatočného množstva laktázy. Laktáza je enzým, ktorý štiepi mliečny cukor laktózu na jednoduchý cukor, ktoré telo už potom ľahko strávi. Ľudia, ktorí majú nedostatok tohto enzýmu teda majú problém s trávením laktózy a tým sa jej musia vyhýbať.

U bežného človeka sa však väčšinou laktózová intolerancia prejavuje bolesťami brucha a problémami s trávením. Je to spôsobené najmä tým, že naše trávenie si nevie poradiť s určitou zložkou a tým pádom nastávajú tráviace problémy. Bežným postupom je zavedenie bezlaktózovej diéty, ktorá zavedenie trávenie opäť do normálneho stavu a predíde sa tak tráviacim ťažkostiam.

Aj keď následky konzumácie mlieka nie sú pri intolerancii laktózy tak vážne ako pri alergii na mliečne bielkoviny, aj v tomto prípade je jedinou možnosťou strážiť si zloženie potravín. To znamená poctivo čítať obaly potravín, a keď balené nie sú, pýtať sa predavačov. V tejto oblasti je dôležité sa aj vzdelávať a vedieť, ktoré zložky potravín sú pre vaše trávenie zlé a spôsobujú nepríjemné ťažkosti. Tieto potraviny je potrebné úplne vyradiť a vyhýbať sa im.

Hlavným zdrojom laktózy sú samozrejme mliečne produkty:

  • bez laktózymlieko (plnotučné, polotučné, odstredené, kyslé, acidofilné, sušené)
  • jogurt
  • tvaroh
  • smotana
  • syr
  • maslo
  • kefír
  • srvátka
  • mliečny zákys
  • cmar
  • puding
  • nátierkové maslo
  • žinčica

Obsah laktózy v mliečnych produktoch

Potravina (radené abecedne)Obsah laktózy (g / 100 g)
čokoláda mliečna9,5
jogurt biely 3% tuku3,2–4,5
jogurt biely nízkotučný6
jogurt ovocný 3% tuku3
jogurt ovocný nízkotučný4,7
kefír neochutený3,9
maslo0,1–1
maslo topené (ghí)0–0,05
kozie mlieko4,4
mlieko kravské odtučnené4,9
mlieko kravské sušené odtučnené52
mlieko kravské plnotučné4,7
mlieko kravské plnotučné sušené38
mlieko kravské polotučné4,8
Ľudské mlieko (materské)7,2
mlieko ovčie5,1
mlieko zahustené (kondenzované)9–13
mlieko zahustené sladené11
cmar4–5
smotana3,8
smotana kyslá3,2
syr camembert0–1
syr chalupa0,35–4
syr eidam 30% tuku0–2,5
syr ementál0–0,1
syr feta 45% tuku0,5
syr gouda0–0,1
syr čedar0,07
syr mozzarella0,1–1,1
syr niva / rokfort2
syr ovčí0,1
syr parmezán0,06
syr ricotta0,3
srvátka sušená74
šľahačka3,1–3,3
tvaroh mäkký2,6–4
zmrzlina3–7

Údaje v tabuľke sú približné, pretože podiel laktózy sa môže meniť v závislosti od výrobného postupu výrobcu aj od spôsobu merania množstva laktózy.

Ak netrpíte absolútnou intoleranciou laktózy, či alergiu môžete si občas dovoliť zjesť malé množstvo laktózy, najlepšie spoločne s ďalším jedlom, vďaka čomu sa laktóza pomalšie dostane z žalúdka do tenkého čreva. Neznášanlivosť mlieka totiž u väčšiny pacientov nie je absolútna a prejavuje sa až pri konzumácii niekoľkých miligramov, či dokonca gramov. Dôležité je tiež uvedomiť si, že laktózová intolerancia nie je vo svojej podstate kategorizovaná ako choroba. Práve preto sa pri tomto pojme nedá hovoriť o konkrétnej liečbe.

Liečbou na laktózovú neznášanlivosť je práve bezlaktózová diéta. Pre správne fungovanie diéty je však dôležité mať dostatočnú sebadisciplínu a zaviesť si správne stravovacie návyky. Nielenže si tak ušetríte množstvo zdravotných ťažkostí a problémov ale budete sa cítiť omnoho lepšie a zdravšie. Ako pri budovaní každého jedálnička je dôležité zvoliť si individuálne potraviny pre vaše telo, ktoré budú rovnako laktose free ako aj výživné. 

bez mliekaBezlaktózová diéta

Začiatky siahajú do roku 1901, keď traja pediatri popísali intoleranciu na laktózu. V minulosti boli diéty viac reštriktívne než tie súčasné. Na druhej strane, dnes máme stále viac a viac poznatkov o diétach a možnostiach ako predchádzať ich nepriaznivým vplyvom. Pacientom, ktorí trpia laktózovou intoleranciou sa odporúča vynechať všetky potraviny, ktoré obsahujú stopy mliečnych výrobkov v akejkoľvek podobe. Medzi takéto zložky patria bielkoviny, kazeín, syrovátka, podmaslie a podobne.

V súčasnosti však pacienti s podobnými poruchami majú dostatok alternatív na oživenie svojho jedálnička bez priamej konzumácie mliečnych zložiek. Poznáme množstvo spoločností a značiek, ktoré ponúkajú produkty v bezlaktózovej podobe. Najprísnejšie sa musí bezlaktózová diéta dodržiavať u kojencov. V prípade alergie na mlieko by mala byť vaša diéta naozaj prísna s pevne stanovenými pravidlami. Jej porušenie môže totiž spôsobiť omnoho horšie následky ako len bolesti brucha a problémy s trávením.

Okrem klasických potravín by ste sa mali tiež zamerať aj na potraviny so skrytým mliečnym podielom. Laktózu obsahuje aj veľké množstvo farmaceutík, kde sa s obľubou používa najmä na výplň rôznych tabliet. Aj tento fakt treba pri zavádzaní diéty zohľadniť. Pre začiatočníkov v tejto oblasti je niekedy oveľa ťažšie zbaviť sa navyknutých potravín ako je pečivo, či sladkosti, ktoré tiež často obsahujú stopy mlieka. Je preto veľmi dôležité mať prehľad o jednotlivých potravinách a ich zložkách.

 

Hodnotenie
[Total: 3 Average: 1.3]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *