Nízky tlak? Pár tipov, ako si zlepšiť zdravie

nizky_tlak

Každý z nás už určite počul od svojich známych alebo svojho lekára o vysokom tlaku a jeho dopadoch na zdravie. Koľkokrát ste ale počuli o tom, že nebezpečný dokáže byť aj nízky tlak? Prejavuje sa poklesom energie, únavou alebo závratmi. Tieto symptómy nemusíme spočiatku spájať s diagnózou nízkeho tlaku. Po prudkom postavení sa zo stoličky alebo postele sa nám môže zakrútiť hlava. To však nemusí znamenať, že trpíme nízkym tlakom. Jeho prejavy ale netreba podceňovať a v prípade, že spôsobujú ťažkosti, je potrebné vyhľadať lekára.


Kedy hovoríme o nízkom tlaku?

Hodnota nášho krvného tlaku, ktorú vidíme na tlakomeri, závisí od mnohých faktorov – veku, pohlavia, fyzickej aktivity, duševnej pohody a pod. Normálna hodnota tlaku je ustanovená na 120/80. Tento tlak môže mať samozrejme svoje výkyvy. O nízkom tlaku v praxi hovoríme, ak prvá hodnota, čiže systolický tlak, klesá pod 90 a druhá hodnota pod 60 – diastolický tlak. Sprevádzajúce symptómy môžu byť: pokles energie, závrat, šum v ušiach, nespavosť či pulzujúce bolesti hlavy.


Nízky tlak? Pomôže pravidelný pohyb

beh_pohyb

Nie nadarmo sa hovorí: „v zdravom tele zdravý duch“. Ranný pohyb ešte pred raňajkami je ideálnym nástrojom na rozprúdenie krvi do celého tela a nabudenie energiou. Nejedná sa len o rannú rozcvičku. Pre udržanie zdravého tela by sme sa mali pohybu venovať pravidelne, zvlášť ak v práci väčšinu času sedíme za stolom. Plávanie, bicyklovanie, be, posilovanie – výber pohybových aktivít je naozaj široký. Niekedy stačí len obyčajná prechádzka v prírode na čerstvom vzduchu, ktorá prečistí myseľ a nabudí telo.


Dostatočný príjem tekutín

Dbajte na správny pitný režim. Denný príjem tekutín záleží od mnohých faktorov, no platí že by malo ísť cca 2 až 2,5 litra tekutín denne. Najlepšie pre telo je piť čistú vodu. V poslednej dobe sa uchytáva trend s rôznymi filtračnými zariadeniami na vodu. Lacnejšiou variantou sú filtračné kanvice. Vhodnou alternatívou čistej vody sú napríklad nesladené slabé čaje. Nemali by sme tiež zabúdať na minerálne vody obsahujúce dôležité látky pre naše telo.


Vitamín C

Vitamín C, známy aj ako kyselina askorbová, je dôležitou látkou pre správne fungovanie nášho organizmu. Ukázalo sa, že jeho príjem pomáha pri udržiavaní zdravých hodnôt krvného tlaku. Namiesto doplňovania vitamínu C pomocou doplnkov sa odporúča konzumovať potraviny, ktoré sú naň bohaté. Medzi potraviny s najväčším obsahom vitamínu C patria čierne ríbezle, citróny, limetky, kiwi ale aj brokolica a ružičkova kapusta.


Káva a čierny čaj

salka_kavy

Určite pre mnohých z nás nebude novinkou správa, že silnejšia káva zvyšuje krvný tlak. Nízky tlak nám však dokáže dvihnúť len krátkodobo. S konzumáciou kávy by sme to nemali preháňať a vždy by sme ju mali piť spolu aj s pohárom vody – pretože káva, rovnako ako alkohol, telo odvodňuje. Ďalšou alternatívou je čierny čaj, ktorý sa tiež neodporúča piť vo veľkých množstvách.


Otužovaniesprcha

Pri sprchovaní by sme mali striedať teplú a studenú vodu. Telu tým dodáme energiu, dostatočne ho prekrvíme a sprchovanie v studenej vode má pozitívne účinky na regeneráciu svalov. Otužovanie je tiež skvelým nástrojom na posilnenie nášho imunitného systému.


Úprava jedálnička? Tu je pár tipov:

Popri dodržiavaní pitného režimu je dôležité nezabúdať aj na pestrú a vyváženú stravu, ktorá je  bohatá na vitamíny. V súvislosti so znižovaním rizika nízkeho tlaku ide napríklad o potraviny s vysokým obsahom vitamínu B12 a kyseliny listovej. Taktiež pomáha pitie čaju zo sladkého drievka a jedlá so zdravým obsahom soli ako sú olivy a cottage syr.

Hodnotenie
[Total: 0 Average: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *