Zdravá strava: základné pravidlá zdravého stravovania

zdravá strava

Posledná aktualizácia článku prebehla: 13. septembra 2019

Zdravá strava je v dnešnej dobe diskutovanou témou a aj medzi odborníkmi na výživu prevládajú rozdielne názory na to, koľko vitamínov by sme mali prijímať, ako často by sme mali jesť a ktoré potraviny sú nezdravé. Existuje však niekoľko pravidiel zdravého stravovania, ktoré sú všeobecne platné a ktorých dodržiavanie nám pomôže pri udržiavaní zdravého tela a mysle.


Základom sú vitamínyzdravé ovocie

Vitamíny sú chemické látky, ktoré sú kľúčové pre správne fungovanie a zdravie nášho organizmu. Väčšinu z nich si naše telo nedokáže vytvoriť a tak ich musíme prijímať z potravy. Najväčšie zastúpenie nachádzajú v zelenine a ovocí, ale nájdeme ich aj v rybách alebo sóji. Vitamíny ako základ zdravej stravy pomáhajú tiež zvyšovať našu imunitu, vďaka čomu sme odolnejší voči sezónnym chorobám a rôznym baktériám.

Zdravá strava by mala obsahovať dostatočné množstvo vitamínov rôznych druhov – tie sú dôležité pre zdravý vývoj a fungovanie svalov, kĺbov, orgánov a celého tela. Vitamíny by sme mali prijímať v pestrej zdravej strave, no môžeme ich získať aj vo forme výživových doplnkov. Lekári odporúčajú takto dopĺňať B12 pre vegetariánov a vegánov.


Sacharidy, tuky, proteíny

Naše telo čerpá energiu pre správne fungovanie z troch základných zložiek: cukrov(sacharidov), tukovbielkovín(proteínov). Tieto tri zložky sú v kombinácií s dostatočným množstvom vitamínov presne tým, čo by mala zdravá strava obsahovať. Sacharidy sú pre naše telo hlavným zdrojom energie. Vyskytujú sa najmä v obilninách, zelenine, ovocí a strukovinách. V prípade prebytku sacharidov sa v našom tele ukladajú do tukových zásob, z ktorých potom telo čerpá energiu ďalej.

Zdravá strava by mala obsahovať aj dostatok bielkovín, keďže sú základnou stavebnou jednotkou buniek, svalov, hormónov a ďalších kľúčových zložiek organizmu. Odporúčaná denná dávka pre dospelého človeka je cca 0,5-0,8g/kg hmotnosti. Nachádzajú sa v mäse, vajciach a mliečných výrobkoch. Dostatočné množstvo bielkovín však nájdeme aj v rastlinných produktoch, takže názor, že vegetariáni a vegáni nemajú dostatočný príjem bielkovín je naozaj nepravdivý.

Tuky ako súčasť zdravej stravy slúžia ako zdroj a zásoba energie, stavebná jednotka buniek a dôležitých štruktúr nášho organizmu. Rozdeľujeme ich na nasýtenénenasýtené mastné kyseliny a tiež na rastlinnéživočíšne tuky. Na množstvo tukov v strave si musíme dávať pozor, pretože ich pravidelný zvýšený príjem vedie k rôznym srdcovo-cievnym chorobám.


Zdravá strava = zdravé raňajkyraňajkový toast

Pravidelné a zdravé raňajky by sme mali zaradiť do nášho jedálnička zdravej stravy. Nutrične výživné a pestré raňajky nám dodajú energiu do nového dňa, prebudia náš nervový systém a organizmus a zaženú pocit hladu na niekoľko hodín. Zdravá strava je tá, ktorá je bohatá na kľúčové živiny a vitamíny – výnimkou by nemali byť ani raňajky.

Môžeme striedať slané a sladké raňajky a pri ich príprave byť kreatívni.

ovsená kaša

 Skvelým začiatkom dňa je napríklad výživné a energetické ovocné smoothie. Máte chuť na slané raňajky? Vajíčka alebo omeleta spolu s celozrnným pečivom a rastlinnou nátierkou sú skvelou možnosťou.

Preferujete ráno niečo sladké? V takom prípade určite siahnite po ovsenej kaši s ovocím, orieškami a semienkami (chia semienka, ľanové semienka), ktorá obsahuje všetky potrebné zložky zdravej stravy.


Nezabúdajte na pitný režim

zdravá strava a pitný režim

Pri zdravej strave by sme nemali zabúdať ani na dostatočný príjem tekutín počas dňa, ktorý je pre naše zdravie rovnako dôležitý ako jedlo. Hlavne počas horúcich dní a zvýšenej fyzickej aktivity by sme mali dbať na zvýšený pitný režim, aby sme tým udržali rovnováhu medzi výdajom a príjmom tekutín.

Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu a poškodzuje naše zdravie. Odporúča sa prijať približne 1,5 – 2,5 l tekutín na deň – presné množstvo je však individuálne.


Vyhýbajte sa fastfoodomfastfood

Zdravá strava je v podstate opakom fastfoodov a rôzneho rýchleho občerstvenia v podobe burgerov, pizze a sladkostí. Pri zdravom stravovaní by sme sa mali takýmto jedlám v čo najväčšej miere vyhýbať.

Zdravými alternatívami na zahnanie hladu v práci alebo na ceste sú rôzne ovocné tyčinky, oriešky, banány či jablko. Takéto rýchle občerstvenie do vrecka je z dlhodobejšieho hľadiska nielen zdraviše, ale aj finančne výhodnejšie pre vašu peňaženku.

Hodnotenie
[Total: 0 Average: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *