Ľanové semienka: 5 dôvodov, prečo by sme ich mali jesť

Ľan patrí medzi najstaršie rastliny, ktoré sa využívali už v ďalekej minulosti. Najprv sa z ľanových vláken začal vyrábať textíl. Ľanové semienka sa potom v starovekom Grécku začali využívať na prípravu oleja, ktorý pomáhal v zdraví organizmu. Dnes sa najčastejšie využíva ako prísada do mnohých jedál vďaka jeho liečivým účinkom pre tráviacu sústavusrdce a celkovú vitálnosť tela.


Čo všetko ľanové semienka obsahujú?

100g ľanových semienok obsahuje približne 534 kalórií. Sú jedinečným zdrojom omega-3 a omega-6 esenciálnych mastných kyselín a vlákniny. Obsahujú tiež veľa proteínov (cca 18g/100g), vitamínov a pre telo dôležitých látok ako sú napríklad vitamín B1, železo, horčík, fosfor, vápnik a mnoho ďalších. Práve vďaka takémuto obsahu potrebných látok môžeme ľanové semienka právom nazývať „superpotravinou“, na ktorú by sme nemali zabúdať.


A v čom nám ľanové semienka vedia pomôcť?

  1. Zdravšie trávenie

Ľanové semienka sa pýšia vysokým obsahom vlákniny, čím podporujú činnosť žalúdka, čriev a celého tráviaceho systému. Vďaka tomu sú účinné v boji so zápchou či hnačkou a pomáhajú pri detoxe čriev. Nemusíme ich konzumovať len ak pociťujeme spomínané ťažkosti – odporúča sa zaradiť ich do pravidelnej stravy, aby sme tým prispievali k čistému a zdravému telu.


  1. Znižujú cholesterol

Omega-3 mastné kyseliny spolu s ľahko stráviteľnou vlákninou dokážu podľa odborníkov výrazne znížiť hladinu cholesterol v krvi. Vysoká hladina cholesterolu nášmu organizmu škodí a je jednou z príčin mnohých srdcovocievnych ochorení.


  1. Liečba a prevencia rakoviny

Existuje mnoho výskumov ktoré potvrdili prospešný účinok konzumácie ľanových semienok pri výskyte rakoviny alebo pri jej prevencii. Z potravín sú najbohatším zdrojom lignanov, vďaka ktorým majú svoje liečivé a antioxidačné účinky. Lignany sú vstrebávané kvasinkami v tráviacom systéme a sú napomocné pri liečbe a znižovaní rizika rakoviny prsníka, vaječníkov a prostaty.


  1. Pomáhajú pri chudnutí

Pri chudnutí je dôležitá vláknina a ľanové semienka sú bohatým zdrojom jej  rozpustnej formy.  Štúdie ukazujú, že táto vláknina je efektívnym nástrojom na potláčanie hladu a znižovaní chuti do jedla. Aj konzumácia malého množstva ľanových semienok dodá nášmu telu pocit dlhotrvajúceho zasýtenia.


  1. Pomoc pri vysokom tlaku

    lanovy_olej

Mnohé štúdie tiež ukázali význam konzumácie ľanových semienok pri vysokom krvnom tlaku a teda ich účinok na

jeho znižovanie. Pomáhajú tým bojovať proti srdcovým ochoreniam, ktoré sú s vysokým krvným tlakom spojené. Je pravda, že obsahujú veľa tukov, no ide o tzv. zdravé tuky – preto sa využívajú aj na výrobu ľanového oleja. Ten má spolu s konopným či inými semennými olejmi blahodarné účinky a využíva sa tak najčastejšie do šalátov.

 


Ľanové semienka ďalej pomáhajú pri:

  • udržiavaní zdravých vlasov a pokožky – vďaka vysokému obsahu vitamínov a minerálov
  • lepšém vstrebávaní živín pri trávení
  • zdravšej nervovej sústave
  • zlepšovaní pamäte – omega-3 mastné kyseliny a ich  vplyv na činnosť mozgu
  • prevencia osteoporózy
  • pomoc pri bolesti a zápaloch kĺbov

Ako a koľko by sme ich mali denne konzumovať?

Pre dosiahnutie čo najlepších účinkov by sme mali ľanové semienka konzumovať pomleté. V takejto forme ich totiž naše telo efektívne strávi a neprejdú len našim trávením. Semienka by sme tiež mali namlieť chvíľu pred ich konzumáciou.

Ďalším vhodným spôsobom je ľanový olej, ktorý by sme mali pridávať do šalátov či jogurtov. Pridávame ho do jedál surový, vysokou teplotou sa jeho obsah zničí.

Odporúča sa konzumovať približne 2-3 polievkové lyžice pomletých ľanových semienok denne.

Hodnotenie
[Total: 0 Average: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *