3 tipy na zdravé raňajky, ktoré vás naštartujú do nového dňa

raňajky

Vyvážené raňajky sú rovnako dôležité pre deti i dospelých. Mali by obsahovať všetky dôležité živiny, pretože od nich závisí to, ako sa budete počas dňa cítiť aj ako sa vám bude dariť v práci. Prinášame vám pár tipov, ako by mohli vyzerať plnohodnotné raňajky, ktorými si naštartujete nielen metabolizmus, ale aj nervový systém a únave a hladu tak nedáte najmenšiu šancu.

Prečo by ste nemali vynechávať raňajky

Ráno je tou vhodnou časťou dňa, keď by sme mali doplniť zásoby energie po nočnom „hladovaní“. Tie dokážu pokryť energetické nároky počas doobedia. Mnoho ľudí ráno nepociťuje hlad alebo si na raňajky nevie nájsť čas. Dôvodom býva aj väčší energetický príjem vo večerných hodinách.

Určite však stojí za to vyskúšať na sebe, ako vaše telo bude reagovať na plnohodnotné raňajky aj ako sa budete po nich cítiť. Vyrovnané a zároveň zdravé raňajky by mali obsahovať primerané množstvo sacharidov, tukov aj bielkovín a predovšetkým by mali byť pestré. Striedať môžete sladké a slané varianty, čo vám pomôže vyhnúť sa stereotypu.

Vyskúšajte k raňajkám alternatívu – maslo ghee

V kuchyni na varenie, pečenie, vyprážanie alebo len tak na chlieb môžete skúsiť používať maslo ghee, ktoré poznali už naše staré mamy. Ide o čisté, prepustené maslo, ktoré je omnoho zdravšie než to, ktoré bežne používame. Kúpiť si ho môžete už hotové, ale pripraviť sa dá tiež doma a nie je to vôbec náročné. Práve maslo ghee dokáže skvelo oživiť vaše raňajky.

Maslo ghee je vhodným zdrojom dobrých tukov, ktoré pomáhajú tráveniu a posilňujú mozog, nervovú sústavu a zlepšujú pamäť. Jeho výhodou je, že sa neprepaľuje ani pri vyšších teplotách, ako to býva pri bežných olejoch, a je vhodné aj pre alergikov a ľudí s intoleranciami, keďže je zbavené laktózy a kazeínu.

Maslo ghee podporuje trávenie a sekréciu štiav. Ak si ho natriete na chlebík alebo pripravíte na ňom polievku, spravíte veľmi dobre svojmu žalúdku.

Toto maslo je všestranne použiteľné v studenej i teplej kuchyni. Máme pre vás 3 raňajkové tipy, do ktorých môžete zakomponovať toto zdraviu prospešné maslo.

Praženica a vajíčka na ghee masle

Ak by ste mali ráno chuť na teplé raňajky, ideálne sú vajíčka v podobe praženice alebo omelety, ktorú si pripravíte nie klasicky na oleji, ale tak, že na panvici necháte rozpustiť maslo ghee. Takto pripravené vajíčka sú menej mastné a lepšie stráviteľné. Rozdiel spoznáte aj v chuti.

Pri zohrievaní ghee masla môžete pridať aj najemno nakrájanú šalotku, ktorú opražíte pred tým, než pridáte vajíčka. Do omelety sa zase hodí muškátový oriešok, ktorý ozvláštni jej chuť. Príprava vám zaberie len pár minút, zato energia raňajok vám vydrží celé dopoludnie. K omelete si môžete dopriať celozrnný alebo čerstvý kváskový chlieb. Predovšetkým odporúčame vyhýbať sa dopekanému pečivu zo supermarketov.

Pohánková kaša

Pohánka, podobne ako chia, pšeno alebo quinoa, je superpotravina, ktorá vás dokonale zasýti, dodá energiu a vitamíny, pričom je vhodná aj pre celiatikov. Pre svoju orieškovú chuť je vhodná na prípravu raňajkovej kaše.

Na prípravu kaše budete potrebovať hrsť pohánkových krúpov, jablko, hrušky, marhule alebo bobuľovité ovocie podľa chuti, hrsť posekaných vlašských orechov, 1 polievkovú lyžicu masla ghee, asi 150 ml vody a na dochutenie trocha medu alebo javorového sirupu. Pohánku je potrebné nechať cez noc namočenú vo vode, aby zmäkla. Ráno ju potom zlejete a pridáte roztopené maslo ghee a ostatné ingrediencie. Priliať môžete aj mandľové alebo kokosové mlieko.

Vyskúšať môžete tiež műsli kaše. Základný recept je vždy rovnaký, použiť môžete rôzne druhy vločiek, napríklad ovsené. Nebojte sa však experimentovať s dochutením kaše tak, aby ste si našli tú svoju obľúbenú. Kašu si môžete posypať mletou škoricou, prípadne primiešať kakao. Pozor však na prílišné sladenie.

Raňajkové nátierky s použitím masla ghee

Ak pre potravinovú intoleranciu nemôžete konzumovať klasické maslo, ale pritom zbožňujete jeho chuť, vyskúšajte jeho zdravšiu – ghee alternatívu. Pri príprave nátierok dokonale nahradí maslo. Vyskúšajte si takto pripraviť vajíčkovú, rybaciu alebo avokádovú nátierku, do ktorej namiesto tradičného masla zapracujete maslo ghee. Natrieť si ho na chlebík môžete aj samotné, jeho chuť je výborná. K takýmto raňajkám si nezabudnite na tanier pridať zeleninu – paradajky, uhorku, stopkový zeler, papriku, rukolu.

Ak si vo svojom živote nájdete čas na prípravu zdravých raňajok, bude jedno, či vás čaká ranný tréning, náročné úlohy v práci alebo len víkendové leňošenie – chutné raňajky prispejú k vašim krajším dňom.

Hodnotenie
[Total: 0 Average: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *