Zásady pre zdravé stravovanie podľa biologických hodín

zdravé stravovanie

V súčasnosti prevláda názor, že ak chceme byť zdraví, štíhli a zároveň plní energie, mali sme si svoju stravu rozložiť do piatich jedál denne.

Tak zamedzíme nekontrolovateľnému hladu a zároveň naše telo neprepadne nutkaniu ukladať si zásoby v podobe tukových vankúšov, pretože nebude pociťovať hlad. Stačí zdravé stravovanie v malých sústach každé dve-tri hodiny.

Alternatívny názor pre frekvenciu jedenia

Existuje však aj iný názor pre frekvenciu jedenia. Ten hovorí o tom, že jesť by sme mali iba vtedy, keď sme naozaj hladní.

Vtedy si uvedomíme, že na fungovanie vlastne potrebujeme oveľa menej potravín, ako sme si mysleli. Mudr. Bukovský hovorí aj o tom, že pre zdravé stravovanie nemusíme jesť päťkrát, stačí trikrát denne. Hlad, ktorý pociťujeme medzi jedlami je vraj potrebný, aby sme trávenie dotiahli dokonca.

Keď nám začne v bruchu škŕkať, nemali by sme preto hneď siahať po hocičom, čím to zastavíme. Tráviace kyseliny poriadne upracú žalúdok a dobre natrávené jedlo postupuje vo svojej ceste ďalej, kde odovzdáva potrebné živiny nášmu organizmu. Akoukoľvek malou potravinovou „vsuvkou“ by sme však ten proces narušili a došlo by k nekvalitnému tráveniu, priberaniu, páleniu záhy a podobne. Preto je dôležité stravovanie podľa biologických hodín.

Ktorý z uvedených prístupov ku zdravému stravovaniu je ten správny pre vás, viete len vy. Ak ste si vedomý toho, že aj najmenší pocit hladu vo vás vyvoláva nekontrolovateľné jedenie, radšej zvoľte päť jedál denne. Keď však cítite, že bez jedla v pohode vydržíte aj pol dňa, neprepchávajte sa zbytočne. Prospeje to vám aj vášmu telu.

Zdravé stravovanie vyžaduje dostatok tekutín

Svoje zdravie podporíte aj pitím čistej nesýtenej vody. Ideálne množstvo sa pohybuje od 1,5 – 2,5 l na deň. Každý by však mal piť podľa svojich možností.

Pitný režim je popri zdravom stravovaní jedným z najdôležitejších krokov ku zdraviu a štíhlej postave. Samozrejme, vynechať by sme mali všetky sladené nápoje, sirupové vody, k ideálnej tekutine nepatria ani ovocné šťavy či sýtené minerálne vody.

Najlepším nápojom je pitná voda, ktorá nám tečie priamo z kohútika (v tom máme oproti ostatným krajinám obrovskú výhodu). Pri pití vody sa nemusíte ani nijako zvlášť obávať o to, koľko času práve ukazujú vaše biologické hodiny. Nezabúdajte však piť minimálne pol hodinu pred zdravým stravovaním a najskôr až pol hodinu po ňom.

Ak budete chcieť dohnať pitný režim počas jedla alebo tesne po jeho dojedení, rozriedite tým tráviace šťavy a za to sa vám tráviaci systém veľmi nepoďakuje. Trávenie tým bude zdĺhavejšie a nedokonalé a naruší to vaše biologické hodiny.

Záver

Zdravé stravovanie nie je nič zložité. Najdôležitejšie je počúvať svoje telo. Ak sa budete riadiť zdravým rozumom, aj stravovanie budete mať zdravé 🙂

Hlavnou zásadou je, aby ste jedli iba vtedy, keď ste skutočne hladní a zároveň, aby ste svoje telo zásobovali dostatkom tekutín. Takýmto spôsobom nielenže posilníte svoje zdravie, ale zároveň aj získate ideálnu váhu.

Nesnažte sa preto umelo ovplyvniť svoje kilogramy nejakými špeciálnymi diétami. Sústreďte sa radšej na svoje biologické hodiny a zásobovanie svojho tela kvalitnými živinami vtedy, keď to naozaj potrebuje. Keď telu dodáte kvalitné živiny, bude môcť naplno fungovať a netrápiť vás hladom.

Najrýchlejšia cesta k ozdraveniu je tým, že budete svoje telo počúvať, dodržiavať pitný režim a riadiť sa základnými zásadami zdravého stravovania.

Hodnotenie
[Total: 0 Average: 0]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *